Skapa nytt ämne  

<  Gambia/Senegal  ~  Möbler..Körkort....

gambia
Postat: 2010-05-31 02:13 Svara med citat
Hej!

Är det någon därute som vet vad möbler kostar i Gambia? Vad kostar ex en säng, soffa, stolar och bord?
Undrar också om någon vet vad det kostar att ta körkort i Gambia?
Användarens profil
savann
Postat: 2010-06-01 11:18 Svara med citat
Jag har för mej att det kostar 300 D för att få ett körkort av polisen i Banjul. Numera måste alla som har ett gambianskt körkort göra en körtest i samband med den årliga förnyelsen i Januari. Själv har jag ett svenskt körkort och om jag visar det får jag utan problem ett gambianskt. Jag tror att om du kan köra så behöver du bara visa det för att få ut ett körkort för 300 D. Några intyg på att man gått någon utbildning typ körskola tror jag inte behövs.
Användarens profil
Ritva
Postat: 2010-06-06 17:11 Svara med citat
Möbler i Gambia finns i alla prisklasser precis som här. Loppisgrejer från Europa och USA är populära hos vita men lite dyrare än här, för frakten är dyr.
Gambierna själv beställer mycket av sina möbler hos kvarterets möbelsnickare. Det är ganska billigt, men kvaliteten är enormt varierande. Man kan få riktiga bottennapp där. Man måste kolla produkterna innan man beställer.

Det finns en stor möbelfabrik, GS Furniture efter vägen till flygplatsen, mellan Brusubi ovh Sinchu. Den drivs av indier. Väldigt bra byggda möbler, man får beställa, och bestämma modellen själv. Billigare än färdigköpta möbler i Sverige, och framför allt, allt i gediget massivt trä. Plywoodmöbler gör de också, om man vill det. (fast plywood är inte särskilt billigt...)

Det dyraste är exklusiva möbelvaruhus. Där finns importerade lyxmöbler till sagolika priser.
Användarens profil Skicka e-post
gambia
Postat: 2010-06-07 15:03 Svara med citat
Hej! Har fått pris av kvarterets möblesnickare på en dubbelsäng av trä för 5000 dalasi och ett sätt bestående av 3 + 2 soffa med bord för 5500 dalasi. Alla möblerna är av bra kvalité. "Touba" pris? För Gambierna själva måste detta vara otroligt mycket pengar...
Är det någon som vet vad det kostar kostar för gambierna själva att inskaffa ett körkort? Dvs körlektioner osv...
Användarens profil
savann
Postat: 2010-06-07 21:27 Svara med citat
Både gambianer och svenskar som vill ha ett gambiansk körkort måste betala 300 D till polisen för att få det. Förnyar du det inte med 300 D nästa år går det helt enkelt ut. Vill du övningsköra så hitta en bilägare som kan hjälpa dej och kom överens om ett pris. Läge för förhandling tror jag. Fråga runt lite så får du nog en uppfattning om vad det kan kosta.
Användarens profil
Point08
Postat: 2010-06-07 21:34 Svara med citat
Vintern 2009 kunde du skaffa körkortet för ca 9000 dalasi,"intensivkurs",och då skulle man få körkortet i handen,om jag inte minns fel.Detta i Serrekunda.
Kunde också välja några körlektioner,lite över 1000 dalasi och få ett intyg att du får övningsköra med nån.Lycka till
Användarens profil
gun
Postat: 2010-06-07 22:30 Svara med citat
gambia skrev:
Hej!

Är det någon därute som vet vad möbler kostar i Gambia? Vad kostar ex en säng, soffa, stolar och bord?
Undrar också om någon vet vad det kostar att ta körkort i Gambia?

har

har du svenskt körkort gäller det i 3 månader du kan göra det internationellt genom att kontakta Motormännen o få ett intyg vilket du har med dej tillsammans med ditt körkort. då gäller det heltid alltså för evigt.
Att ta ett körkort i Gambia innebär att du först måste skaffa ett id för att du bor i gambia jag tror det kostar 1800 Dalasi, Kan du köra bil skaffar du info om trafikregler o trafikmärken pluggar o gör testen.
Kan du inte har jag hört att körskola plus körkort går på ca 3000D.
Möbler vanligt pris på säng i vanligaste storleken 140 bred kostar högst 1500D madrass från 700D plus playwoodskiva att lägga under madrassen ett par hundra.
Känner du någon ta hjälp .
Användarens profil
Point08
Postat: 2010-06-08 10:27 Svara med citat
3000 dalasi kan jag tänka mig att körkortet kostar"privat",då betalar man till den man kör med+alla andra papper,men går du genom körskolan är priset annat, då fixar skolan allt.
Användarens profil
Ritva
Postat: 2010-06-09 23:12 Svara med citat
gambia skrev:
Hej! Har fått pris av kvarterets möblesnickare på en dubbelsäng av trä för 5000 dalasi och ett sätt bestående av 3 + 2 soffa med bord för 5500 dalasi. Alla möblerna är av bra kvalité. "Touba" pris? För Gambierna själva måste detta vara otroligt mycket pengar...

5000 är absolut för dyrt för en dubbelsäng. Vad är det för träslag? "Redwood" är en typ av mahogny som är vanlig. Sen finns det finare och starkare "keno". nackdelen med det träslaget är att det är väldigt tungt.

Sist betalade vi 2800 på den indiska möbelfabriken, för en keno-dubbelsäng. I dag kanske 3000. Naran (chefen) där har tel.nr 9710 728. Hälsa från Börje o Ritva!

Eller pruta ned hårt hos kvarterets snickare!
Användarens profil Skicka e-post
LarsGöran
Postat: 2010-07-03 12:51 Svara med citat
...min hustru köpte sitt körkort för 50 dalasis!ingen utbildning, inget prov... men det var ganska många år sedan, på den tiden man kunde växla in ett sånt till ett svenskt. Dessbättre tror jag båda möjligheterna är avskaffade idag
Användarens profil Skicka e-post Besök användarens hemsida

Visa inlägg nyare än:  

Sida 1 av 1
Skapa nytt ämne

Hoppa till:  

Copyright © Travelpix.nu 2010. All rights reserved. | Om Travelpix | Kontakt | Dela med dig på Facebook