|
 |
< Gambia/Senegal ~ visumansökan - detta behövs |
| Gabriellur |
Postat: 2009-09-22 14:07 |
|
|

|
hej
nej du när vi pratade med ambassaden så sa de inget om det heller med bankpapper mm... men när han kom dit så krävde de det! |
|
|
| Upp |
|
| IronHorse |
Postat: 2009-09-22 18:45 |
|
|

|
Gabriellur skrev: hej
nej du när vi pratade med ambassaden så sa de inget om det heller med bankpapper mm... men när han kom dit så krävde de det!
Ok, så om tjejen jag inviterar inte har några pengar på banken så blir det nej?
Ytterligare ett skäl för ambassaden att hänvisa till avhoppningsrisken.
Om man gifter sig så kräver Migrationsverket naturligtvis att man har varit tillsammans i verkligheten en längre tid (jag vet dock inte var deras beslutsgräns går?) Och samtidigt kan hon ej få Visa så att vi KAN vara tillsammans innan?? Reglerna motverkar varandra |
|
|
| Upp |
|
| Ritva |
Postat: 2009-09-22 20:03 |
|
|

|
Det är den som lovat försörja den besökande som måste visa bankpapper. Om man har kryssat för att den besökande ska försörja sig själv, då måste hans/hennes bankutdrag visas.
Vi har frågat ambassaden i Dakar en gång, för en gambisk bekant ville att vi skulle bjuda in honom. Då fick vi veta direkt att det ska vara ett kontoutdrag tre månader tillbaka i tiden. Den gången blev det dock ingen ansökan.
Alla som får sin partner hit till Sverige på besök, måste ha bevisat att man lärt känna partnern väl i Gambia. Bäst är om man bott där ett bra tag. Giftermål är inte nödvändigt, inte ens för att söka uppehållstillstånd, om förhållandet kan bevisas vara seriöst. |
|
|
| Upp |
|
| IronHorse |
Postat: 2009-09-22 20:20 |
|
|

|
Ritva skrev: Det är den som lovat försörja den besökande som måste visa bankpapper. Om man har kryssat för att den besökande ska försörja sig själv, då måste hans/hennes bankutdrag visas.
Vi har frågat ambassaden i Dakar en gång, för en gambisk bekant ville att vi skulle bjuda in honom. Då fick vi veta direkt att det ska vara ett kontoutdrag tre månader tillbaka i tiden. Den gången blev det dock ingen ansökan.
Alla som får sin partner hit till Sverige på besök, måste ha bevisat att man lärt känna partnern väl i Gambia. Bäst är om man bott där ett bra tag. Giftermål är inte nödvändigt, inte ens för att söka uppehållstillstånd, om förhållandet kan bevisas vara seriöst.
Ok, då var den biten löst, men bo därnere? Har man fast arbete 100% så är det ju ej möjligt. Jag skall besöka en vecka nu i Oktober, och även åka ner till Jul en vecka. Sen får vi hoppas att två veckors besök räcker för att ge Visum. Men enligt vad jag läst så verkar ambassaden kika mkt. på personernsn livsförhållande, fast arbete, egen lägenhet, famil o.s.v. De vill veta att det finns något för personen att återvända till |
|
|
| Upp |
|
| IronHorse |
Postat: 2009-09-23 08:33 |
|
|

|
Gabriellur skrev: Skulle bara säga att min Saikou fick sitt turistvisum i dag!!!!! tjohooooooooo är så himla glad så har jag tur så kommer han redan till helgen!!!
Vet någon hur det fungerar om någon söker Turistvisum, och sedan får avslag, hur länge måste personen vänta innan han eller hon kan söka turistvisum igen eller blir inbjuden? |
|
|
| Upp |
|
| _Felix_ |
Postat: 2009-09-25 20:47 |
|
|

|
IronHorse skrev: Hej!
Har känt en kvinna från Dakar en längre tid, vi har dock inte träffats i verkligheten ännu. Skall åka ner och besöka henne i Oktober, kanske vi gifter oss. Men för att erhålla uppehållstillstånd ställer ju migrationsverket krav på att man varit tillsammans i verkligheten en längre tid. Jag besöker henne en vecka (vilket i deras ögon är väldigt kort tid) för att erhålla mer tid tillsammans önskar jag invitera henne till Sverige. Men enligt vad jag läst på detta forum (och vad vi själva insett) så är detta i princip helt omöjligt. Det blir ju moment.22 Migrationsverket kommer förmodligen att anse att vi behöver mer tid tillsammans, men hon får ju inte komma hit???
Om vi gifter oss därnere, kan jag då söka Visum, för att bjuda in min egen hustru? För att fira jul och smekmånad tillsammans, samt att bygga upp våran relation inför ansökan om UT ?
Du får ursäkta men något verkar konstigt i en gamal afrika-rävs ögon.
Du har aldrig träffat tjejen men skall ner i Oktober och " -Kanske vi gifter oss" Inte så smart att åka ner en vecka med siktet instält på att GIFTA sig med en person man aldrig sett in-real-life.
Sedan fattar jag inte: " Jag har känt henne en längre tid "
Om du nu har haft dessa tankar och känslor en längre tid varför har du inte samlat på dej lite semesterdagar ? De allra flesta svenskar som jobbar som du säger 100% har 5 veckor, har du någon eller några veckor sparade kan det bli 8 veckor dvs 2 månader. Liiite bättre än en vecka i Oktober och en vecka till jul eller hur ?
Av vad du skrivit hitils blr jag inte klok på vad du avser förutom det uppenbara att du vill fixa visa till din blivande flickvän/frun.
Ytterligare..............
Orsaken till att det är väldigt svårt att få turistvisum till EU är den massiva mängden med " avhopp" dvs personerna som fått turist-visa blir kvar i EU efter sin visa period. Enl. en fransk källa så låg avhoppen 2006-2007 på över 50 % och då drog EU öronen åt sig och införde hårdare restriktioner.
Får man visa till sverige så har man fri rörlighet innom hela schengen området dvs hela eu minus england plus norge.
Frankrike var pådrivande vid de tuffare reglernas införande för några år sedan då den absoluta majoriteten av Västafrikaner i allmänhet och Senegaleser i synnerhet hamnade i Frankrike. |
|
|
| Upp |
|
| Ritva |
Postat: 2009-09-25 21:40 |
|
|

|
IronHorse skrev:
Vet någon hur det fungerar om någon söker Turistvisum, och sedan får avslag, hur länge måste personen vänta innan han eller hon kan söka turistvisum igen eller blir inbjuden?
Det finns inga regler för någon tid innan man får söka igen. Man måste kanske själv bedöma så att det dykt upp nya aspekter som är så starka att bedömningen kan bli annorlunda. Det kostar ju trots allt ganska mycket att söka, så man ska vara säker på att någonting väsentligt har ändrats.
Att bara gifta sig ändrar ingenting i sak, det är förhållandet i sig som räknas. |
|
|
| Upp |
|
| IronHorse |
Postat: 2009-09-26 20:06 |
|
|

|
| Jag nämnde "kanske" vi har inte bestämt oss ännu, men vi menar på att det kanske är lättare att få visum om man bjuder in sin egen fru!? Jo reglerna är oerhört tuffa för Visa, de skall vara "etablerade" ha fast jobb, god inkomst och helst hela sin familj i landet. Jag/vi räknar faktiskt inte med att hon får något Visa, så det blir jag som får åka i skytteltrafik. Mina semesterveckor vart förbrukade innan jag träffade henne. Men det blir en vecka nu, en vid jul och sedan åker jag ner för tre veckor nästa sommar. Jo de kriminella sätter punkt även för de ärliga och uppriktiga. Alla dras över en kam som det är nu. |
|
|
| Upp |
|
| IronHorse |
Postat: 2009-09-28 10:59 |
|
|

|
nej du när vi pratade med ambassaden så sa de inget om det heller med bankpapper mm... men när han kom dit så krävde de det!
Jag/vi kommer att söka Visum så att hon skall besöka mig över Jul och Nyår! Men hur hanterar man ambassadens misstänksamhet mot "avhopp"??
De bedömer ju hennes livssituation, och utifrån den så ser det kanske inte så ljust ut. Hon har "bara" bott i Senegal i 5år. Och hennes familj och barn bor i Pakistan (skild), samt att hon "bara" driver egen verksamhet. Dessa faktorer kan nog göra det helt omöjligt för henna att få Visa? Men hur skall jag kunna övertyga ambassaden om att jag verkligen tillser att hon återvänder, allt hänger ju på detta? Skall jag skriva något under "övrigt" på ansökan? |
|
|
| Upp |
|
| georgina |
Postat: 2009-09-28 11:37 |
|
|

|
Jag läser här, och känner vad det ändå är orättvist.
Att behöva gå igenom allt det här, man är kär och vill vara tillsammans, och har inte en chans till att få det. För att få visum verkar helt omöjligt, och att få uppehållstillstånd har man ingen större chans för att man träffats för lite.
Jag och min pojkvän gav upp, vi försökte få visum, men risken för avhopp gjorde att han fick avslag, sen började vi med uppehållstillstånd, som vi egentligen tyckte båda två var lite för snabbt, vi ville ju lära känna varandra mera.
Men det var så krångligt också, fick reda på papper han skulle ha med sig, som de inte sagt något alls om första gången, sen tog de papperen tid att få, och jag blev mer och mer frustrerad, likaså han, så det blev för mycket och idag är det slut mellan oss. Men jag älskar den mannen lika mycket som förut, men vi fick aldrig någon ärlig chans, massa pappersarbeten och myndigheter vann över oss.
Varför inte ge kärleken en chans???
Jag hoppas innerligt det går bättre för er, och att ni orkar med det, för det är jättejobbigt. Jag orkade inte till slut tyvärr.
Lycka till!!! |
|
|
| Upp |
|
| IronHorse |
Postat: 2009-09-29 19:26 |
|
|

|
Vi tänker bida vår tid, och vänta med uppehållstillstånd tills vi möts ett antal gånger. Men vad anser ni, kan man under tiden "försöka" ansöka om visa? Vi räknar med att få avslag, kanske hela tiden! Men när man sedan ansöker om uppehållstillstånd i framtiden kan då ambassaden misstro detta, och mena att Aha, de fick inte Visa så nu föröker de med uppehållstillstånd? |
|
|
| Upp |
|
| erda |
Postat: 2009-09-29 21:47 |
|
|

|
|
| Upp |
|
| IronHorse |
Postat: 2009-09-30 10:53 |
|
|

|
georgina skrev: Jag läser här, och känner vad det ändå är orättvist.
Att behöva gå igenom allt det här, man är kär och vill vara tillsammans, och har inte en chans till att få det. För att få visum verkar helt omöjligt, och att få uppehållstillstånd har man ingen större chans för att man träffats för lite.
Jag och min pojkvän gav upp, vi försökte få visum, men risken för avhopp gjorde att han fick avslag, sen började vi med uppehållstillstånd, som vi egentligen tyckte båda två var lite för snabbt, vi ville ju lära känna varandra mera.
Men det var så krångligt också, fick reda på papper han skulle ha med sig, som de inte sagt något alls om första gången, sen tog de papperen tid att få, och jag blev mer och mer frustrerad, likaså han, så det blev för mycket och idag är det slut mellan oss. Men jag älskar den mannen lika mycket som förut, men vi fick aldrig någon ärlig chans, massa pappersarbeten och myndigheter vann över oss.
Varför inte ge kärleken en chans???
Jag hoppas innerligt det går bättre för er, och att ni orkar med det, för det är jättejobbigt. Jag orkade inte till slut tyvärr.
Lycka till!!!
Vad var det för papper som de krävde? för uppehållstillstånd? |
|
|
| Upp |
|
| georgina |
Postat: 2009-10-10 11:06 |
|
|

|
Det var något papper som man skulle ansöka vid polisen, som bevis att man var "ren", inte hade något brottsligt bakom sig, samt att man inte var gift förut och så.
Och tyvörr verkar det så i Gambia, att det ska mutas en massa, att polisen inte ger pappret utan att få pengar. Det känns inte lätt att få vare sig visum eller uppehållstillstånd från Gambia.
Som vissa skriver här, att man ska ha bott ett bra tag tillsammans, och då allra helst i Gambia.
Angående att först söka visum, och sen uppehållstillstånd, det var just det vi gjorde. Han fick avslag för visum, för risk för avhopp. Det verkar vara svårare när det är kärlek och förhållande inblandat. Varför??
Ja, lycka till i alla fall, jag hoppas det går bra. |
|
|
| Upp |
|
| IronHorse |
Postat: 2009-11-10 12:25 |
|
|

|
| Min "vän" har fått Visum för några månader. Hur går man tillväga för att förlänga denna period? Antar det är uppehållstillstånd för begränsad tid man skall ansöka om på Migrationsverkets kontor. Någon som vet möjligheterna för detta och handläggningstiden? |
|
|
| Upp |
|
| Gabriellur |
Postat: 2009-11-10 20:52 |
|
|

|
IronHorse skrev: Min "vän" har fått Visum för några månader. Hur går man tillväga för att förlänga denna period? Antar det är uppehållstillstånd för begränsad tid man skall ansöka om på Migrationsverkets kontor. Någon som vet möjligheterna för detta och handläggningstiden?
Gå in på migrationsverkets hemsida och kolla vidare där, du kan ringa till upplysningen och fråga tror det kostar 1500kr i alla fall och maxtiden är 3 månader men det vet jag inte säkert kolla upp det ordentligt, skriv gärna här i forumet när du får ett bra svar,  |
|
|
| Upp |
|
| kendowaif |
Postat: 2009-11-10 23:24 |
|
|

|
IronHorse skrev: Min "vän" har fått Visum för några månader. Hur går man tillväga för att förlänga denna period? Antar det är uppehållstillstånd för begränsad tid man skall ansöka om på Migrationsverkets kontor. Någon som vet möjligheterna för detta och handläggningstiden?
vad jag förstår, efter att ett flertal ggr, pratat m,folk på flyget till gambia ,, är att efter 3månader i sverige måste dom hem till gambia för att därifrån söka på nytt igen,,  |
|
|
| Upp |
|
| oms |
Postat: 2009-11-23 23:15 |
|
|

|
Jag har bjudit in ett antal gambier (släkt) på turistvisa genom åren och den senaste var min svägerska förra sommaren. Hon fick först 3 mån som brukligt är men då vi kände att vi alla ville att hon skulle vara kvar hos oss en stund till så gick vi till migrationsverket och ansökte om uppehållstillstånd. dvs inget turistvisa eftersom det bara är i 3 månader och INTE går att förlänga (lite felaktigt säger man det) vi fick det beviljat fram till årsskiftet av olika anledningar bla att min man var pappaledig med vår yngsta och att de då verkligen skulle få tid o chans att umgås vidare skulle vi själva åk ned till gambia vid årskiftet och då tyckte vi att hon lika gärna kunde vara kvar till dess.
Det tog 15min sen var visumet beviljat. fast visst man måste boka ny resa, visa på att man kan försörja personen, att personen kan vara borta ifrån sitt hemland etc etc så lite pappersarbete är det. en det tar bara några timmar att fixa allt. |
|
|
| Upp |
|
| Gabriellur |
Postat: 2009-11-23 23:50 |
|
|

|
oms... kan du vara snäll att maila mig, jag har några frågor....
gabbis6@yahoo.se
gabriella tack  |
|
|
| Upp |
|
| oms |
Postat: 2009-11-24 00:03 |
|
|

|
Gabriellur - maila mig istället, jag kan inte kolla min hotmail på jobbet och jag känner mig själv, jag tar mig inte tid att maila om jag inte har ngn att svara
min email är lisa_ns@hotmail.com |
|
|
| Upp |
|
|
|