|
 |
|
| galle |
Postat: 2010-05-15 09:06 |
|
|
|
|
| Jag har varit i gambia 5gånger och alltid runt feb-mars.gillar landet och folket jättemycket. jag funderar på att åka 1sept och vara där 1månad hitta en billjet för 8800kr--någon som vet billigaere.men min fråga är hur är vädret då eftersom det är regnperiod då----jag vill se ett grönt gambia. kan nån förklara hur sept ser ut regnmässigt-- har hör att det bara är korta regn sen sol igen eller regn på natten. jag åker mycket dit för fisket är bra --helst vid denna tid på året. eller ska man vänta en månad? |
|
|
| Upp |
|
| erda |
Postat: 2010-05-15 16:24 |
|
|

|
|
| Upp |
|
| Cat |
Postat: 2010-05-15 21:52 |
|
|

|
| Det tidigaste jag har varit i Gambia är i Oktober. Jag tyckte att det var väldigt varmt och fuktigt då. Men jag kan tänka mig att vi alla har olika tolerans. Men för mig var det för mycket. |
|
|
| Upp |
|
| savann |
Postat: 2010-05-16 13:05 |
|
|

|
Temperaturen är egentligen inte så mycket högre under regnperioden. Däremot är luftfuktigheten bedövande för en ovan svensk. Var beredd på mycket svett när du rör dej ute i solen. Det kan regna någon timme eller två var dag men annars skiner solen som vanligt. Åskan går oftast när regnen kommer och det kan bli ordentliga skyfall med översvämmade gator som följd. Regnen för med sej en stunds svalka innan solen kommer igen.
Det kläcks mycket insekter under den här tiden och risken finns att få en infektion av ett kliande bett när man vadar genom vattnet. Malariaprofylax är ett måste då det är gott om mygg. |
|
|
| Upp |
|
| LarsGöran |
Postat: 2010-05-17 17:34 |
|
|

|
Jag har bott året runt i Gambia och september är det inget fel på... en del regn och lite (nåja) fuktigt, yes- men lite lugnare. Oktober blir värre då regnet börjar avdunsta och solen skiner mer- lite bastukänsla....
Spanair säljer billiga biljetter (6800sek) men jag har rest med Travelpoort för 99 euro- det tror jag inte går längre, men kolla dem och även Gambia experience om du kan ta sista minutenbiljetter/LarsGöran |
|
|
| Upp |
|
| rambo |
Postat: 2010-08-11 12:27 |
|
|

|
hej lars goran,
ursakta att jag svara sent till din fragan.
arligt talat, ar det fint att vara i Gambia som turist under september manaden. for att da ar det valdigt lite regn.
det jag forsta som gambier under september manaden ar att det kan plotsligt kommer snabba droppar for ca fem minuter och den ar borta. och det har hander inte sa ofta.
sa vill du var har i gambia i september valkomna. under denna fran denna manaden ar det ocksa mycket vackert, rent och temperaturen ar lagom.
rambo
scantoursgambia |
|
|
| Upp |
|
|
|